Voor wie is mentorschap?
Mentorschap is bedoeld voor meerderjarige personen die hun persoonlijke belangen onvoldoende kunnen waarnemen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om mensen met een verstandelijke beperking, mensen met cognitieve -en geheugenproblemen, zoals dementie/alzheimer en om mensen met psychiatrische problematieken.
Een professioneel mentor wordt veelal benoemd wanneer er sprake is van een beperkt netwerk, of wanneer het niet wenselijk is dat iemand uit het eigen netwerk wordt benoemd. Dit laatste kan verschillende redenen of oorzaken hebben.
Wat is een professioneel mentor?
Mentorschap is een wettelijke maatregel voor volwassenen die niet (meer) goed voor zichzelf op kunnen komen, op het gebied van persoonlijke, niet-vermogensrechtelijke belangen. Een professioneel mentor is de wettelijk vertegenwoordiger van een cliënt. Daarom wordt deze door de kantonrechter benoemd De kantonrechter houdt vervolgens ook toezicht op het werk van de mentor. Daarom wordt jaarlijks d.m.v. een rapportage verantwoording afgelegd bij de rechtbank.
Tot professionele mentor wordt altijd benoemd: Melse Wassink, bureau voor bewind & curatele B.V. (en mentorschappen). De uitvoering van de taken gebeurt binnen een team van betrokken en gemotiveerde cliëntmanagers. Eén van deze cliëntmanagers wordt uw vaste contactpersoon en aanspreekpunt. Wanneer uw eigen cliëntmanager afwezig is, wordt u geholpen door een collega.
Wat doet een professioneel mentor?
Een professioneel mentor voert de regie over zaken op het gebied van verzorging, verpleging, behandeling en begeleiding. Hierin wordt de cliënt zoveel mogelijk betrokken. Ook de meningen van zorgprofessionals, zoals artsen en gedragsdeskundigen zijn hierin erg belangrijk.
Hoewel het lastig is om een complete opsomming te geven van de taken van een mentor, geeft onderstaande daarvan een beeld:
- Contact met cliënt onderhouden.
- Beoordelen van zorgplannen en behandelplannen.
- Controleren van zorgovereenkomsten.
- Onderhouden van contacten met instellingen en hulpverleners
- Toezien op de zorg van de zorgverleners en behandelaars.
- Beslissen over de keuze van een woonplek, werk en/of dagbesteding.
- Namens de cliënt (en vaak ook samen met de cliënt) aansluiten bij overleggen en evaluatiegesprekken met zorgaanbieders, hulpverleners, behandelaars en evt. met de bewindvoerder.
- In actie komen als een cliënt niet de zorg krijgt die hij nodig heeft en samen met hulpverlening kijken naar mogelijkheden.
- Ingrijpen als een situatie niet goed is voor een betrokkene.
Om een cliënt zo goed mogelijk te vertegenwoordigen en diens belangen waar te nemen, moet een professioneel mentor zijn cliënt zo goed mogelijk (leren) kennen en in contact met hem/haar staan. Om die reden zal er dan ook eens in de 8 a 10 weken een contact moment zijn. Dit is bij voorkeur fysiek, maar kan eventueel ook per mail of telefonisch.
Bij het nemen van beslissingen gaat de mentor zo veel mogelijk uit van de levensovertuiging, godsdienstige gezindheid en culturele achtergrond van de cliënt.
In een uiterst geval kan een professionele mentor het besluit van de cliënt overrulen als dat besluit hem of haar ernstig schaadt.
Wat doet een professioneel mentor niet?
Een professioneel mentor is dus de wettelijk vertegenwoordiger en vanuit die verantwoordelijkheid regisseur en toezichthouder voor en namens de cliënt. Op die manier neemt de mentor de persoonlijke belangen waar. De mentor heeft daarin geen uitvoerende taak, maar een regelfunctie.
De professioneel mentor zal dus bijvoorbeeld niet:
- Zelf een ID-bewijs of paspoort aanvragen/verlengen.
- Meegaan naar een ziekenhuisafspraak, huisarts, oogarts, gemeente of kapper.
- Zelf kleding, verzorgingsproducten e.d. kopen t.b.v. een cliënt.
- Cliënten halen of brengen naar afspraken, vakantieadres of vrijetijdsactiviteit.
- Zelf een CIZ indicatie aanvragen (wel zal deze het machtigingsformulier tekenen).
- Een uitvaart of crematie organiseren (ook omdat de bevoegdheid van een mentor eindigt bij overlijden van een cliënt).
Wanneer dat nodig is kan de mentor bij bovenstaande zaken wel een rol spelen in het inzetten van het netwerk van een cliënt of proberen dat uit te breiden, bijvoorbeeld door inzet van vrijwilligers.
Geen dwang
Zoals hierboven al gezegd moet de mentor rekening houden de wensen van de cliënt. Dat betekent onder meer dat een mentor een cliënt vooral adviseert en motiveert. Wanneer voor een behandeling wel een dwangmaatregel nodig is, dient daarvoor een rechterlijke machtiging aangevraagd te worden.
Over woonplek en zorgplicht
Tenslotte leiden vragen rondom de woonplek regelmatig tot onduidelijkheid in de rolverdeling. Dit heeft te maken met de zorgplicht.
Namelijk: wanneer een cliënt reeds zorg ontvangt, maar de instelling/organisatie kan niet langer passende zorg bieden, is het primair de taak en verantwoordelijkheid van die instelling om een beter passende plek te vinden. Dit kan zijn binnen de eigen organisatie, bijvoorbeeld op een andere afdeling of locatie, of eventueel daarbuiten.
Natuurlijk speelt de mentor hier ook een belangrijke rol, namelijk het toezien op en eventueel stimuleren dat een dergelijke verandering goed en vlot verloopt. Wanneer een cliënt nog geen zorg ontvangt, is de mentor nóg nadrukkelijker betrokken bij het vinden van een passende woonplek.
Lees meer over ons bewindvoerderskantoor.