Afscheid nemen is altijd een beetje verdrietig. Recent was de laatste werkdag van één van onze medewerksters. Een gemotiveerd en gewaardeerd lid van ons team, met (bijna) altijd een glimlach op haar gezicht. Tijd voor een interview!
“In de afgelopen 4 jaar heb ik met heel veel plezier als cliëntmanager gewerkt bij bewindvoerderskantoor Melse & Wassink. Na een opbouwperiode zorgde ik in die functie voor de financiën van ongeveer 90 cliënten.”
“Tja, ik vind het altijd lastig om afscheid te nemen, dus ik had inderdaad de tranen in mijn ogen. Maar wees eerlijk: jij ook! Inmiddels gaat het weer hoor. Ik heb veel zin in de nieuwe uitdaging. Soms is het gewoon tijd om een nieuwe weg in te slaan.”
“Ik vond het erg fijn vond om een bijdrage te kunnen leveren aan het oplossen van financiële problemen uit het verleden en aan het zorgen voor meer rust in het leven van mijn cliënten.
En natuurlijk mijn collega’s en de leuke en open sfeer die we hadden. Gelukkig weet ik zeker dat we contact zullen houden via Whatsapp, maar ook persoonlijk.
Ook veel van mijn cliënten zal ik gaan missen. Hoewel je als cliëntmanager vooral veel contact hebt via mail of telefoon, ontstaat er toch een band.”
“Daarop dus. Dat het ondanks de werkdruk en het “werken van achter het beeldscherm” vaak toch lukt om een goede band op te bouwen met je cliënten. Het is ook mijn overtuiging dat je die goede band, en vooral het vertrouwen dat daar bij hoort, nodig hebt.
Wanneer mensen onder bewind komen, hebben ze vaak al het nodige meegemaakt. Door gewoon geduldig, maar wel duidelijk met hen om te gaan, geef je ze het respect waar ze recht op hebben.
Natuurlijk moet je als cliëntmanager wel eens “nee” zeggen. Maar het helpt dan enorm als je ook uitlegt waaróm je “nee” zegt en als het kan ook gelijk bespreekt hoe dat misschien in een “ja” kan worden veranderd.
Ik vond het super om te merken hoe mijn cliënten reageerden toen ik mijn vertrek meldde. Lieve mailtjes, kaartjes en zelfs een paar cadeautjes. Dat doet wel heel goed.”
“Wat hierboven staat vooral. Respect, duidelijkheid. En altijd “buiten de lijntjes” denken. Ik bedoel dat je als cliëntmanager nooit iets voor zoete koek mag aannemen en altijd moet denken vanuit de rechten van je cliënt. Dus eigenlijk steeds blijven vragen naar het “waarom?” en “hoezo?” als instanties zeggen dat iets niet kan.
Voor de overdracht en het inwerken hebben we al een weekje naast elkaar gezeten. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat goed komt.”
“Dank je.”
terug naar overzicht