Horaplantsoen 14 - 6717 LT - Ede 0318 843 483
[email protected]
Contactgegevens team
taart

29 januari 2019

De taart

Deze taart kregen we van een dankbaar echtpaar.

In juni 2013  kwamen ze bij ons onder bewind via een andere bewindvoerder.  Mijnheer had bijna 2 ton aan schulden en zijn aanvraag WSNP was het jaar daarvoor afgewezen. Voor zijn vrouw liep inmiddels al wel een schuldentraject. Begin 2014 zijn wij direct gestart met een nieuwe aanvraag bij de gemeente en is hij alsnog toegelaten tot de minnelijke schuldsanering. Beiden hebben succesvol hun schuldentraject doorlopen en zijn er met een schone lei uitgekomen. Meteen daarna zijn we gestart met de proefperiode in het kader van zelfredzaamheid. Ook dit hebben zij goed doorlopen en konden we de rechtbank een verzoek doen tot opheffing bewind.

Schuldentraject

Bovenstaand verhaal is een succesverhaal. Toen ik onze medewerkster een compliment gaf voor dit mooie resultaat zei ze: ‘cliënten hebben het zelf gedaan hoor’. Natuurlijk is dat waar, wij zorgen voor het toe leiden naar schuldhulpverlening, maar daarna moeten cliënten zelf laten zien wat ze waard zijn. Dat ze gemotiveerd zijn, geen nieuwe schulden maken en zich coöperatief opstellen. De samenwerking tussen cliënt(en) en bewindvoerder is essentieel.

Zelfredzaam of niet

In de afgelopen 2 jaar hebben we ongeveer 200 cliënten toe kunnen leiden naar een traject voor schuldhulpverlening of wettelijke schuldsanering. Wanneer het schuldentraject tegen het einde loopt, komt de vraag om de hoek kijken of wij ons werk moeten voortzetten. Immers loopt het beschermingsbewind niet “vanzelf” af. Goed overleg met onze cliënten en hun netwerk in combinatie met een proefperiode in het kader van zelfredzaamheid, zorgt voor het antwoord op deze vraag. Niet iedereen is na een geslaagd schuldentraject in staat om het weer zelf te gaan doen. Dus waar nodig gaan we door met ons werk. Het laatste wat we willen, is dat mensen opnieuw in de problemen komen.

Samenwerking

Maar regelmatig kunnen we ook met elkaar constateren dat onze klus er op zit, zoals ook in bovenstaand voorbeeld. Vaak levert dat mooie momenten op. De opluchting is groot bij de cliënten die een nare periode uit hun leven kunnen afsluiten en een nieuwe start kunnen maken.

Daar doen we het immers voor, ook al krijgen we niet altijd die waardering. Maar als we die wel krijgen, in welke vorm dan ook, dan is dat de kers op de taart. En dan weten we dat het goed zat met de samenwerking!

 

terug naar overzicht