De verlammende impact van schulden en schaarste

Bij onze werkzaamheden merken wij dagelijks wat de onzekerheid van een lastige financiële situatie (onstabiel of onvoldoende inkomen, het hebben van schulden)  met mensen doet. Het is soms schrijnend om te zien hoe de stress die hierdoor wordt veroorzaakt de mensen verlamd en in de greep houdt.

 

Onderzoek

Onderzoeker drs. Vivian den Hartogh van het lectoraat Schulden van Hogeschool Utrecht vatte de (effecten van de) problematiek tijdens een interessante lezing samen in enkele getallen:

  • 1 op de 5 huishoudens heeft schulden
  • 1 op de 4 huishoudens heeft geen buffer om tegenvallers op te vangen
  • 1 op de 2 huishoudens komt (soms) maar moeilijk rond

Kortom, een belangrijk deel van de samenleving leeft óp – en vaak zelfs al óver het randje. Een situatie die zowel grote persoonlijke gevolgen, als ook maatschappelijke en economische gevolgen heeft.

 

In het persoonlijke leven komt dit tot uiting doordat schaarste (in dit geval dus: schaarste aan geld) alle energie en positiviteit opslokt: mensen worden apathisch en zelfs het IQ daalt met gemiddeld 13 punten zolang de problemen voorduren. Bovendien is bekend dat stress mensen impulsiever en emotioneler maakt.

 

Schade door schulden

De maatschappelijke en economische schade belandt veelal op de borden van werkgevers en uitkeringsinstanties:

  • het ziekteverzuim van medewerkers met schulden is tot 9 (!) dagen per jaar hoger
  • de arbeidsproductiviteit ligt gemiddeld 20% lager
  • er is vaker sprake van (chronische) gezondheidsklachten
  • herstel duurt langer

Niet iedereen over dezelfde kam….!

Bijkomend probleem is dat juist wanneer mensen klem komen te zitten en zijn overgeschakeld naar de overlevingsmodus, de druk door allerlei partijen (schuldeisers, incassobureaus en deurwaarders, maar ook door werkgevers, overheden en instanties) wordt opgevoerd.
Er is veel te winnen wanneer partijen zich dat gaan realiseren. Natuurlijk wil iedereen dat zijn rekeningen worden betaald en dat klanten aan hun verplichtingen voldoen.
Maar mensen die niet kúnnen betalen, verdienen echt een andere benadering dan mensen die niet wíllen betalen. Uiteindelijk zal iedereen daarvan profiteren.

12, 5 jaar verbazing en (soms) ontroering

Volgend jaar is het zo ver. Ons bedrijf is dan 12,5 jaar werkzaam als bewindvoerder, mentor of curator. Een periode waarin we ons steeds hard hebben gemaakt voor de belangen van onze cliënten. Eerst “aan de keukentafel”, naast andere werkzaamheden, maar na een paar jaar toch volledig gericht op deze (toen) nieuwe uitdaging en inmiddels uitgegroeid tot “een grote partij”.

Eerst onwennig en soms wat onzeker, maar nu ervaren en overtuigd.

 

Verontwaardiging en verbazing waren ooit de drijfveren om dit werk te gaan doen. Over de verhalen die in de media kwamen over malafide ondernemingen en bewindvoerders of curatoren die hun cliënten “van de wal in de sloot hielpen”, en er soms zelfs met de centen vandoor gingen.

Er is in de afgelopen jaren gelukkig veel veranderd:
Onze branchevereniging BPBI heeft zich jarenlang ingezet voor kwaliteitsverbetering en was daarin zó succesvol dat de eisen die de leden aanvankelijk aan zichzelf oplegden, inmiddels wettelijk zijn vastgelegd. Toch is er nog steeds met enige regelmaat sprake van “verontwaardiging en verbazing”.

Vaak heb ik daarom in de afgelopen jaren al gezegd: “hier ga ik nog eens een boek over schrijven”.

Maar dat boek gaat er vast niet komen. Vandaar dat ik me heb voorgenomen om hier regelmatig iets neer te schrijven en te delen. Dus volg vanaf nu mijn blogs over “verbazing en verontwaardiging”, maar zeker ook over de leuke, mooie en soms ontroerende kanten van ons werk.

 

 

Energiebesparende tips

Energiebesparing in de badkamer

De koudere maanden zijn weer in aantocht, waardoor men gemiddeld langer een warme douche of bad neemt.
Hieronder een aantal praktische tips om te zorgen dat dit niet ten koste gaat van het energieverbruik en daarmee het budget van jouw cliënt en niet geheel onbelangrijk: het milieu. 

Energie besparen in de douche

  • Douche maximaal 5 minuten en bespaar daarmee energie. Er gaat veel water verloren bij lang douchen en de cv-ketel moet continu energie leveren;
  • Een regendouche is heerlijk, maar verbruikt bijna 22 liter per minuut. Met een waterbesparende douchekop gebruik je al snel 50 procent minder warm water.

Isolatie en ventilatie

  • Neem jij geregeld een warm bad? Het water koelt vaak snel af. Even de warme kraan aan en het water wordt weer lekker warm. Dit kost erg veel energie. Door de badkuip te isoleren is dat probleem opgelost;
  • Van een warm bad en een hete douche beslaat de badkamer vaak flink. Goede isolatie verhelpt dat. Dit kan zowel mechanisch als met het open zetten van een raam. Vooral in de badkamer kan de lucht erg vochtig worden en vochtige lucht is lastiger te verwarmen.

Energie besparen na het douchen

  • Je elektrische tandenborstel hoeft niet voortdurend opgeladen te worden. Zonder stroom gaat deze een paar dagen mee.
  • Probeer zo min mogelijk warm water te gebruiken als je je handen wast of je tanden poetst. De cv-ketel moet veel energie leveren om het water te verwarmen voor zo’n korte tijd.

 Bron: www.realiseerjedroomhuis.nl

Bereikbaarheid op maandag 8 mei 2017

Op maandag 8 mei a.s. zullen onze medewerkers wat minder goed bereikbaar zijn dan u van ons gewend bent. Op deze dag zal de man van één van onze collega's begraven worden en een groot deel van onze medewerkers zal daardoor tijdens het telefonisch spreekuur niet aanwezig zijn. Uiteraard zijn zij wel gewoon per mail bereikbaar. Wij rekenen op uw begrip en verzoeken u bij voorkeur te mailen of op een andere dag te bellen.

Tarieven 2017 met BTW

Vanaf 2017 zijn wij niet langer vrijgesteld voor de omzetbelasting (BTW). Dit betekent dat voortaan het maandbedrag wordt vermeerderd met 21% BTW.

Storing betaalsysteem ING vrijdag 16 september 2016

ING heeft aangegeven dat er een storing is geweest in het betaalsysteem IBP dat wij gebruiken om de betalingen van onze cliënten te doen. Een klein aantal cliënten krijgt het leefgeld op vrijdag en zij hebben dat afgelopen vrijdag niet ontvangen en dat spijt ons erg. Deze betalingen zijn uiteindelijk pas uitgevoerd op zondagavond om 20.51 uur.

Melse Wassink